ALLAH BERSEMAYAM DI ATAS ARASY

ALLAH ISTAWA DI ATAS ARASY

Dimanakah Allah ( Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi ) ?

Inilah soalan yg dikemukakan oleh Nabi Muhammad saw kpd seorang wanita berkulit hitam milik Muawiyah untuk mengetahui keimanannya . Muawiyah bin al Hakam assulami membawa budak wanita itu kepada Rasulullah saw kerana dia berkewajiban memerdekakan seorang hamba. Inilah juga juga persoalan penting yg timbul dibenak setiap orang yg memikirkan tentang Rabb yg telh menciptakan alam ini . Dia manakah Dia berada ?  Adakah Allah berda di dalam alam yg diciptanya ini , ataukah Dia berada di luar alam ciptaan ini ? Adakah Allah berada di alam kebesaran dan keagungan Tuhan yg dipanggil alam LAHUT ? 

1 ) Bermacam2lah kepercayaan dan fahaman orang tentang di mana Allah swt :

a ) Ada yg berfaham bhwa Allah istiwa di atas Arasy dan Arasy itu pula letaknya di atas langit .

b )  Yg kedua  pula yg berfaham bhwa Allah swt tidak bertempat kerana Dia bukan makhluk yg perlukan tempat . Dalil mereka ialah Allah swt itu tidak serupa dengan sesuatu / Laisa kamithlihi syai'un .

c )  Kumpulan ketiga pula berfaham bhwa Allah swt berada di mana2 iaitu disemua tempat .

Dalil mereka ?

Ke mana kamu menghadap di sanalah wajah Allah / Fa ainama tuwallu fatsamma wajhullah .  Mereka yg berfaham wahdatul wujud pula berfaham bhwa semuanya hakikatnya ialah Allah dengan dalil :  Dialah Yg Awal dan Yg Akhir , Yg Zahir dan Yg Batin / Huwal awalu wal aakhiru , wazzohiru wal baatinu .. dengan itu Dia Allah benar2 Esa .

Begitulah fahaman mereka.

2 ) Allah Subhanahu wa Ta’ala menjelaskan dalam al-Qur’an sekurang-kurangnya pada tujuh ayat bahawa Dia bersemayam (istiwa’) di atas langit di atas ‘Arsy-Nya. Antaranya dalam Surah al-A’raaf ayat 54, Surah Yunus ayat 3, Surah ar-Ra’d ayat 2, Surah Thaha ayat 5, al-Furqan ayat 59, as-Sajdah ayat 4, dan al-Hadid ayat 4.

a) Al-A'raf : 54
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوٰى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِى الَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُۥ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرٰتٍۭ بِأَمْرِهِۦٓ ۗ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ ۗ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعٰلَمِينَ
Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas 'Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam.

b ) Yunus : 3
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوٰى عَلَى الْعَرْشِ ۖ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۖ مَا مِن شَفِيعٍ إِلَّا مِنۢ بَعْدِ إِذْنِهِۦ ۚ ذٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy untuk mengatur segala urusan. Tiada seorangpun yang akan memberi syafa'at kecuali sesudah ada izin-Nya. Yang demikian itulah Allah, Tuhan kamu, maka sembahlah Dia. Maka apakah kamu tidak mengambil pelajaran?

c )  Ar-Ra'd : 2
اللَّهُ الَّذِى رَفَعَ السَّمٰوٰتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ ثُمَّ اسْتَوٰى عَلَى الْعَرْشِ ۖ وَسَخَّرَ  شَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ يَجْرِى لِأَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْءَايٰتِ لَعَلَّكُم بِلِقَآءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ
Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan(mu) dengan Tuhanmu.

d )Ta Ha : 5    الرَّحْمٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوٰى 
Yang Maha Pemurah  bersemayam di atas 'Arsy.

e )  Al-Furqan : 59

الَّذِى خَلَقَ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوٰى عَلَى الْعَرْشِ ۚ الرَّحْمٰنُ فَسْـَٔلْ بِهِۦ خَبِيرًا
Yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dalam enam masa, kemudian dia bersemayam di atas 'Arsy, (Dialah) Yang Maha Pemurah, maka tanyakanlah (tentang Allah) kepada yang lebih mengetahui (Muhammad) tentang Dia.

f )  As-Sajdah : 4
اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوٰى عَلَى الْعَرْشِ ۖ مَا لَكُم مِّن دُونِهِۦ مِن وَلِىٍّ وَلَا شَفِيعٍ ۚ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ
Allah lah yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy. Tidak ada bagi kamu selain dari pada-Nya seorang penolongpun dan tidak (pula) seorang pemberi syafa'at. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?

g )  Al-Hadid : 4   هُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوٰى عَلَى الْعَرْشِ ۚ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِى الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَآءِ وَمَا يَعْرُج
ُ فِيهَا ۖ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa: Kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy. Dia mengetahui apa yang masuk ke dalam bumi dan apa yang keluar daripadanya dan apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepada-Nya. Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.

3 ) Juga sebagaimana hadis daripada Mu’awiyah B. al-Hakam ketika mana Rasulullah menyoal seorang hamba wanita gembala kambing miliknya (milik Mu’awiyah). Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bertanya kepadanya:أَيْنَ اللهُ قَالَتْ فِي السَّمَاءِ قَالَ مَنْ أَنَا قَالَتْ أَنْتَ رَسُوْلُ اللهِ قَالَ أَعْتِقْهَا فَإِنَّهَا مُؤْمِنَةٌ“  Di mana Allah?” Hamba wanita tersebut menjawab, “Di langit.” Rasulullah bertanya, “Siapa aku?” Wanita itu menjawab, “Engkau adalah utusan Allah.” Maka Nabi bersabda, “Merdekakanlah dia, kerana dia adalah wanita beriman.” (HR Malik, Shafie dan Muslim, 3/140, no. 836) .  Sekiranya Allah swt ada di mana-mana ,  maka pasti Rasulullah akan membantah jawabannya itu .

4 )  Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ. أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِبًا وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِيلِ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِي تَبَابٍ“
Dan Fira’un pula berkata: “Wahai Haman!  Binalah untukku sebuah bangunan yang tinggi, supaya aku sampai ke pintu-pintu, (iaitu) pintu-pintu langit, agar aku dapat melihat Tuhan Musa dan sesungguhnya aku percaya Musa itu seorang pendusta!” Demikianlah dijadikan Fir’aun memandang baik perbuatan yang buruk itu, dan dia dihalangi dari jalan (yang benar), dan tipu daya Fir'aun itu tidak lain hanyalah membawa kerugian.” (Surah al-Mu’min, 36-37)

Imam Ibnu Jarir ath-Thabari rahimahullah (Wafat: 310H)  menjelaskan  berkenaan kata-kata Fir'aun   “Dan sesungguhnya aku percaya Musa itu seorang pendusta!” maksudnya adalah :  Dan sesungguhnya aku percaya Musa ini pendusta dalam apa yang dia katakan dan dakwakan bahawa dia (Musa) memiliki Tuhan di langit yang mengutusnya.” (Tafsir ath-Thabari, 21/387)

5 ) Mikrajnya Nabi saw  bertemu Allah di langit menjadi satu dalil bahawa Allah itu bersemayam (istiwa’) di atas langit di atas ‘Arsy-Nya.

6 ) Urusan pemerintahan di atas langit . Begitulah diterangkan dlm al Qur'an .

a ) As-Sajdah : 5 dan 6
يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَآءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِى يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُۥٓ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ
Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepada-Nya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu .
ذٰلِكَ عٰلِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهٰدَةِ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
Yang demikian itu ialah Tuhan Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang.

b ) Fatir : 10
مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصّٰلِحُ يَرْفَعُهُۥ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّـَٔاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولٰٓئِكَ هُوَ يَبُورُ
Barangsiapa yang menghendaki kemuliaan, maka bagi Allah-lah kemuliaan itu semuanya. Kepada-Nya-lah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang saleh dinaikkan-Nya. Dan orang-orang yang merencanakan kejahatan bagi mereka azab yang keras. Dan rencana jahat mereka akan hancur.

c ) Al-Mulk : 16
ءَأَمِنتُم مَّن فِى السَّمَآءِ أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِىَ تَمُورُ
Apakah kamu merasa aman terhadap yang di langit bahwa Dia akan menjungkir balikkan bumi bersama kamu, sehingga dengan tiba-tiba bumi itu bergoncang?,

d ) Al-Ma'arij : 4
تَعْرُجُ الْمَلٰٓئِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِى يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُۥ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ
Malaikat-malaikat dan al Ruh  naik kepadaNya dalam sehari yang kadarnya limapuluh ribu tahun.

7 ) Kata Imam asy-Syafi’i rahimahullah (Wafat: 204H), “Sunnah yang aku pegang  adalah sebagaimana yang dipegang  oleh Sufyan at-Tsauri, Imam Malik B. Anas dan selain keduanya yang merupakan pengakuan dengan syahadah bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah  melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad adalah utusan Allah, dan sesungguhnya Allah di atas ‘Arsy-Nya di langit-Nya. Dia dekat dengan makhluk-Nya sebagaimana yang Dia kehendaki, dan turun ke langit dunia sebagaimana yang Dia kehendaki.” (al-‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghoffar, no. 443) . 

Apa yang diikrarkan oleh Imam asy-Syafi’i ini bertepatan dengan pegangan para ulama ahli sunnah wal-jama’ah lainnya bermula dari para sahabat, para ulama tabi’in, dan seterusnya termasuklah Abu Hanifah, Malik, Ahmad, dan Imam Abu Hasan al-Asy’ari yang menjadi ikutan kelompok mahzab al-Asya’eerah. 

Imam ‘Abdullah B. al-Mubarak  ketika Ibnul Mubarak ditanya, “Bagaimana kita mengenali Rabb  kita?” Maka Ibnul Mubarak rahimahullah (Wafat: 181H) pun menjawab:بأنه فوق السماء السابعة على العرش بائن من خلقه“Bahawasanya Allah berada tinggi di atas langit yang ketujuh di atas ‘Arsy terpisah dari makhluk-Nya.” (ar-Radd ‘ala al-Jahmiyyah, m/s. 47 – Maktabah Syamilah)

8 ) Pada waktu hajjatul wada yg dihadiri lebih kurang 40 ribu sahabatnya, sebagai yg tersebut dalam hadis sahih Muslim dari Jabir bin Abdillah ra berkata, Rasulullah saw dalam khutbah hajjatul wada' bertanya, " hai semua manusia, kalian akan ditanya oleh Tuhan tentang aku, maka apakah jawabmu kelak? "

Jawab mereka, kami menjadi saksi bahawa engkau telah menyampaikan risalah dan menunaikan amanat dan menasihati. Kemudian Nabi saw mengangkat telunjuknya keatas dan menunjuk kepada sahabatnya, seraya bersabda, " Ya Allah, saksikanlah ya Allah saya telah menyampaikan."

Dalam riwayat Ahmad: Kalimat yg terakhir itu diulang 3 kali oleh Nabi saw, kemudian, " Hendaklah yg hadir menyampaikan kepada yg tidak hadir, jangan sampai kalian kembali sepeninggalanku menjadi kafir yg satu memenggal yg lain".

Comments

Popular Posts