NIAT INGIN BETULKAN DIRI

Perjalanan manusia untuk menjadi Muslim yg baik kebiasaanya akan bermula dgn rasa takut kpd ancaman dan balasan kebahagian.

Contoh ancaman ialah spt firman Allah di dalam surah al Maarij : 70 - 74

يُبَصَّرُونَهُمْ  ۚ  يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِى مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذٍۢ بِبَنِيهِ

" sedang mereka saling melihat. Pada hari itu, orang yang berdosa ingin sekiranya dia dapat menebus (dirinya) dari azab dengan anak-anaknya,"


وَصٰحِبَتِهِۦ وَأَخِيهِ
"dan istrinya dan saudaranya,"


وَفَصِيلَتِهِ الَّتِى تُئْوِيهِ
"dan keluarga yang melindunginya (di dunia),"


وَمَنْ فِى الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ يُنْجِيهِ
"dan orang-orang di bumi seluruhnya, kemudian mengharapkan (tebusan) itu dapat menyelamatkannya."

كَلَّآ  ۖ  إِنَّهَا لَظٰى
"Sama sekali tidak! Sungguh, neraka itu api yang bergejolak,"


Ancaman spt ini akan membuatkan kita terasa sangat bimbang dan takut. Semakin dia bermuhasabah diri, maka semakin takutlah perasaannya

Dia akan selalu berfikir dan menganalisa kedudukan dirinya.. umurnya, hartanya, amalannya, dosa2nya, persediaannya, dan berfikir tentang risiko yg dihadapi.

Bagaimana cara untuk dapat selamat dari azab dan kesengsaraan di dalam kehidupan selepas mati nanti?  Adakah cara atau peluang untuk dapat *selamat sepenuhnya* dari hukuman2 Allah di sana nanti ?

Dia tahu benar bahawa sekiranya dia dihukum dgn *azab yg paling ringan sekalipun*... *dia tidak akan mampu menanggungnya*... Padahal, dosanya banyak sekali ..


Takut kpd azab menjadi pendorongnya untuk beribadat dan menjauhi maksiat. Dia harap dengan amalan2nya itu dia akan dapat selamat.

Dia tak fikir sangat tentang syurga yg tinggi... "Dapat syurga yg rendah sudah bagus sangat", katanya. "Asalkan tak masuk neraka.."

Sayangnya hatinya masih tidak tenteram dan diselubungi rasa takut. Dia belum merasai kemanisan dalam iman dan ibadah. Ibadahnya pula masih sering kucar kacir.. tak yakin langsung untuk menghadapi kematian..

Padahal usia semakin bertambah. Ciri orang2 yg beriman dan bertaqwa belum mampu dicapainya.. Dirinya masih terasa serba kekurangan, dan dia yakin pasti ada cara untuk berjaya sebagaimana orang2 dahulu telah berjaya.

Dia pun terus membuat kajian sambil beramal. Banyak kitab dibeli dan dibacanya. Ramai orang diajaknya berbincang. Otaknya terus berfikir dan berdoa.... *"Bagaimana aku dapat selamat dan berjaya?"*


Melihat kpd orang2 lain dan kawan2nya.. dia rasa hairan. Bagaimana kawannya boleh relax dan tenteram ?

Tidakkah mereka rasa bimbang sebagaimana yg dia rasai ?

Bukan semua orang akan masuk kubur, dan ketika itu kebaikan dan kejahatan sebesar zarah pun akan dilihatnya ?

Tidakkah kehidupan zaman sekarang ini banyak diselubungi dosa dan subahat ?  Dari hubungan sosial, sistem kewangan dan pekerjaan seharian... dirasai anat sukar untuk betul2 bersih ?

Belum lagi pertikaian para ustaz tentang hukum hakam menyebabkan timbul rasa keliru, adakah amalan yg aku pilih ini betul, atau amalan orang sebelah sana yg betul ?

Terasa sekali betapa sukar dan gelapnya masa depan, kerana benar2 mengerti..

Tak mengerti betapa Islam adalah rahmatan lil aalamin.

Tak mengerti betapa Islam adalah agama yg menghilangkan rasa takut dan dukacita.


Hinggalah pada 1 hari dia bertemu dengan seorang lelaki yg beribadat .. yg ibadatnya itu bukanlah kerana takutkan neraka

Tetapi ibadatnya itu kerana hatinya dikuasai rasa rindu dan cinta kpd Rabbnya

Begitu shahdu solatnya lelaki tadi

Sepanjang solat dirinya berterusan teresak2 menangis kerana terlampau rindu dgn yg dicintai..

Rindu yg menbuatkan seakan2 tidak sabar untuk menanti hari pertemuan. Jika dijemput untuk kembali pada saat itupun dia tidak akan menolak walau sebentar.. Bahkan, sangat gembira untuk menerimanya..


Apabila mendengar bacaan al Qur'an, lelaki itu akan teresak menangis. Bila disebut balik kpd Pencipta.. dia akan senak uluhatinya dan menangis..

Sungguh menghairan keperibadian lelaki itu. Yang dia ingat hanya mahu kembali bertemu dengan Rabbnya sebagaimana kita semua pernah bertemuNya pada 1 zaman.. dahulu

Bagaimana lelaki itu dapat menghilangkan rasa takut dan bimbang kpd azab2 Allah ?  Bagaimana hati lelaki itu dapat hanya dipenuhi dengan kecintaan kpd Allah ?
Bagaimana imannya dapat mencapai *la khaufun alaihim, walaahum yakhzanun* = tidak rasa takut dan tidak dukacita ?

Bagaimana lelaki itu dapat mencapai agama yg diselimuti oleh keyakinan yg mendalam, perasaan cinta, rindu dan kekhusukan kpd Allah ?


Bila lelaki itu berjalan.. berjalannya spt orang yg terbenam dlm kerinduan. Seakan2 sedikit terhoyong hayang..

Bila dia duduk.. sesekali dia akan menepuk pehanya seakan2 hatinya sedang menamggung sesuatu yg berat.

Bila dia bangun tahajjud, yg dia bimbangkan ialah tidak mampu menahan tangisan hingga boleh mengganggu orang lain.

Bila dia berada di dalam majlis ceramah, dan dia dilanda sakit kerinduan itu, dia akan duduk sambil menunduk dgn khusuk untuk menahan perasaan.. hingga kemudian dia tertidur sambil duduk

Seakan2 anak yg menangis kerana ditinggalkan mati oleh ibunya, dan hanya dapat melupakan ibunya apabila tertidur ...


Benar2 kehidupan lelaki itu bagaikan seorang musafir. Musafir yg berada perantauan.. kerana ada 1 misi yg perlu ditunaikan, dia si musafir itu kini sedang dibuai kerinduan untuk kembali.

Adakah si musafir itu dapat membantunya untuk mengubati perasaan takutkan azab dan kerisauan terhadap hari pertemuan ?

Maka, dia pun pergilah bertemu musafir tadi... niat di hati untuk menuntut ilmu. Ilmu yg selama ini belum ditemuinya

Dia tahu, dia perlu mengisi hatinya yg kekosongan dari rindu dan cinta kpd Allah. Dia tahu, dia perlukan asas ibadah yg kuat yg dapat melenyapkan rasa takut dan bimbang, dan menghafirkan hubungan yg kuat dgn Ilahi ..


Dia mahu faham, kenapakah Allah menyuruh beribadat dengan niat semata2 hanya keranaNya, tetapi dalam masa yg sama ditakutiNya dengan neraka dan diberikan penawaran syurga ?

Dan teringinkan ibadat yg dapat dilakukannya semata2 kerana Allah... tetapi bagaimana, kerana dia sentiasa gentarkan azab neraka ?  Bagaimana dia dapat menghilangkan ingatan kpd azab neraka dan hanya bermatlamatkan Allah ?


Dia pun terus berfikir ..

Pernah dia terbaca tulisan seorang alim :  ASAS IBADAT ADALAH TAKUT KPD ALLAH DAN CINTA KPD ALLAH.

Cinta itu pula mempunyai banyak cabang.. diantaranya ialah rindu, syukutr, reda, tawakkal

Adakah ibadat kerana takutkan neraka itu dikira ibadat yg 100% bersih kerana Allah ?

Bagaimana jika neraka itu dilenyapkan, atau semua dosanya diampunkan, atau dia dijamin untuk masuk syurga.. selepas itu, apa akan jadi kpd ibadatnya ?  Adakah ketika dia masih giat beribadat ?


Seorang yg benar takut kpd Allah akan beribadat kerana takutkan Allah.

Seorang yg cinta kpd Allah pula akan beribadat kerana cinta

Bagaimana saya dapat beribadat kpd Allah semata2 kerana Allah, sedangkan CINTA dan TAKUT itu belum berakar umbi di hati dan peradaannya ?

Buktinya.. ketika dia teringin melakukan dosa, perasaan takut kpd yg Maha Melihat itu bagaikan tidak ada, dan ia diganti dengan anggapan Allah akan mengampunkannya

Ke mana perginya rasa takut itu ketika itu, kalau benarpun dia akan diampunkan ?  Bukankah  itu bermakna, sebenarnya yg dia ingat dan takut ialah neraka Allah.. bukannya takutkan Allah subhaanahu wa Taala sendiri ?


Di tahap itu, persoalan niat selalu bermain difikirannya.

Maklumlah.. hanya sanya amalan itu dengan niat, dan seseorang akan mendapat sekadar apa yg dia niatkan.

Tinggi dan rendahnya amalan itu dengan niatnya. Dan hamba tidak diperintahkan melainkan hanya untuk ikhlaskan ibadah kpd Nya ...

Bagaimana caranya untuk mencapai niat yg paling sempurna, paling baik, dan paling bersih ?

Itulah yg menjadi harapannya.. selagi masih hidup.

Kalau sudah mati, maka sudah tutup kitab dan habis usaha. Begitulah fikirnya.


Dia fikir : "Urusan dengan Allah tidak boleh asal buat spt :  Asal buat, sudahlah. Serahkan pada Allah untuk menerimanya"

"Kalau begitu, sangat besar risikonya. Kita tak boleh ikut2 sahaja cara fikir orang lain. Kalau dia masuk lubuk, tak kan kita pun nak temankan dia ?"

"Lebih baik aku ikut kata hatiku sendiri.. bukankah kubur itu masing2 ?  Orang lain tak akan mahu pikul dosa2 ku .. "

Comments

Popular Posts