AL AN'AM : 160 ... KEBAJIKAN DILIPAT 10X

Assalamualaikum , semoga ceria selalu,

Allah SWT berfirman:

مَنْ جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ ۥ  عَشْرُ أَمْثَالِهَا  ۖ  وَمَنْ جَآءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزٰىٓ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
"Barang siapa datang dengan kebaikan mendapat balasan sepuluh kali lipat. Dan barang siapa datang dengan kejahatan maka tidaklah akan dibalas melainkan seimbang dengan kejahatannya. Mereka sedikit pun tidak zalimi/ditutup."
(QS. Al-An'am 6: Ayat 160)

Nanti ketika kita balik kpd Allah, kebajikan yg telah kita lakukan akan dinilai ... barang siapa yang datang dengan 1 kebajikan, ia akan digandakan 10x .

Apa yg penting ialah kebajikan itu mesti bersih, jangan kotor bernajis.

Samalah macam ketika kita mahu makan sup kambing, tiba2 ada cicak berak ke dalam mangkuk sup itu, mahukah kita memakannya ?  Sudah tentu tidak...

Maka, Allah lebih2 lagilah mahu yg bersih. Hanya amal yg benar2 bersih yg akan diterimanya.

Kalau kita beramal untuk tayangkan kelebihan kita kpd orang,  atau kita kerjakan dengan rasa besar diri.... atau kita kerjakan untuk kelebihan duniawi spt supaya orang kata kita ini hebat,  semuanya itu akan ditolak.


Ada amalan yg tidak sukar untuk melakukannya, spt membantu orang, sedekah dan zakat. Apa yg perlu ialah ikhlas kerana Allah dan kerjakan dengan akhlak yg baik. Jangan memberi sambil menghina .. dll. Kita tujukan taqwa kita itu kpd Allah.

Nanti amalan baik kita akan diangkatNya.Allah SWT berfirman:

مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا  ۚ  إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصّٰلِحُ يَرْفَعُهُ ۥ   ۚ  وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ  ۖ  وَمَكْرُ أُولٰٓئِكَ هُوَ يَبُورُ
"Barang siapa menghendaki kemuliaan, maka (ketahuilah) kemuliaan itu semuanya milik Allah.   *Kepada-Nyalah akan naik perkataan-perkataan yang baik, dan amal kebajikan Dia akan mengangkatnya*.   Adapun orang-orang yang merencanakan kejahatan mereka akan mendapat azab yang sangat keras, dan rencana jahat mereka akan hancur."
(QS. Fatir 35: Ayat 10)

Tetapi kalau amalan kita itu kelihatan besar dan baik tetapi sebenarnya ia kotor atau tidak ditujukan kpd Allah, cahaya amalan itu tidak akan sampai kpd Nya. Ketika cahaya amalan masih berada di pertengahan jalan, ia sudah kena tembak dan hancur.. Cuma kita sahaja yg keseronokan, kerana kita tidak tahu.

Akhirnya, bila kita datang kepada Allah, kita akan bawa catatan yg tak ada harganya. Mereka yg seperti itulah nanti yg akan mula2 dihisab di hari kiamat.


Ada pula amalan yg bukan sahaja mesti disertai dengan hati yg ikhlas, tetapi juga dengan hati yg khusuk, seperti solat, membaca wirid2 spt tasbih, doa, talbiah dan tawaf.

Ketika kita datang kpd Allah nanti, kita akan bawa yg khusuk sahaja. Bahagian yg di kerjakan dengan lalai.. tidak ada nilainya. Kalau solat kita itu  yg khusuk hanya 10% , maka kita hanya dapat 10% sahajalah dari amalan itu.

Mungkin Allah akan gandakannya sekehendakNya, dan mungkin juga kita kena tambah dengan amalan2 yg lain spt sedekah untuk mendapat pengiktirafan sebagai orang yg baik dan berjaya.

Bagaimana jika amalan2 yg lain tidak mencukupi ?  Maka akan dikatakan : Malang sekali, kebajikanmu hanya sedikit sbb solatmu selalu lalai, dan sedekahmu pula sangat sedikit... kamu sedekah hanya 1x setahun. Zakat harta pun tak ada.

Bagaimana kita nk bertemu Allah kalau situasi kita spt itu ?

 Ya Allah.. aku minta periksa ulangan.

Ramai yg minta periksa ulangan, tapi Allah tak benarkan.

Bukankah dahulu lagi kamu sudah diingatkan berulang kali.. Dan kamu juga sudah diberi masa yg cukup. Aku juga sudah gandakan kebajikanmu menjadi 10x lipat.

Sebenarnya gandaan 10x lipat itu sangat baik. Di dalam peperiksaan SPM, mungkin kita semua akan dapat semua A  jika markahnya di kalikan 10 . Siapa dapat markah 50% di x 10 akan dapat 500.  Kesalahan yg 50 pula akan tetap 50.


Siapa yg rugi di hari akhirat memang sebenar2 rugi..pertama, tak dapat nak test ulangan. Keduanya, ia kekal abadi.

Kalau rugi didunia, kita masih boleh berusaha.. kalau terus rugipun paling buruk ialah papa dan mati.

Dulu saya pernah mengalami kematian kambing yg banyak. Kambing sudah sebanyak 40ekor lbh.. dan sudah dizakatkan. Kemudian mati lbh dari 70% ... tinggal lbh kurang 10 ekor. Alhamdulillah boleh usaha lagi. Jual harta sikit, dapatkan modal untuk beli kambing susu. Sekarang sudah beranak jadi 100 ekor lbh.  Allah boleh beri ujian lagi jika Dia mahu...

Tapi bagaimana jika modal akhirat tak cukup ketika kita sudah sampai di sana, dan tertutup peluang untuk bertemu kembali dgn Nya ?


Sekarang kita semua masih ada peluang.
Tiada siapa yg lebih atau kurang
Allah menyuruh banyakkan kebajikang
Semoga masa depan kita, semuanya lapang ...

Comments

Popular Posts