KUTIP HIKMAH WALAU DI MANA..

Assalamualaikum..

Ada 1 kata2 hikmat dari Konfusius :  *Beri dia ikan dan engkau memberinya makan untuk sehari. Ajari dia memancing ikan dan engkau memberinya makan untuk selama-lamanya.

Yang dikatakan kata2 hikmah adalah kata2 yg mengandungi pengajaran yg berharga.

Kata2 hikmah bukanlah sebarang kata2 nasihat.. Jika ditadabburkan, kita akan menggarap maksudnya yg sangat bernilai.

Di dalam kisah silam di jawa, ada cerita yg mengesahkan hikmat kalimah syodo.  Maksudnya kalimah syahadah adalah sangat berharga.. Dengan menyebut kalimah syahadah dengan kefahaman dan rela hati, kita sudah bertukar menjadi orang2 Islam yg bersih dari dosa. Jadi kalimah syahadah adalah bagaikan kalimah hikmat.

Kita juga pernah dengar cincin hikmat, lampu hikmat, tongkat hikmat, batu geliga hikmat.. dan macam2 lagi. Kebanyakkannya adalah karut marut kerana mengagungkan jin2. Ia di anggap berhikmat kerana ada keajaiban disebaliknya atau pun kesaktian.

Orang2 Islam pula lbh berminat kpd kalimah yg dipenuhi dengan hikmah.


Nabi saw pernah bersabda yg maksudnya +/- : Hikmah adalah kepunyaan orang Islam, maka pungutlah di mana ia dijumpai.

Bangsa2 besar di zaman purba sangat suka kpd kata2 hikmat.. di antaranya ialah bangsa Yunani, Cina dan India. Ada pendapat yg mengatakan Socrates adalah Luqmanul Hakim.. Allahu a'lam.

Kalau kita suka baca hadis Nabi saw, kita juga akan temui banyak sabda2 Nabi Muhammad saw yg berupa kata2 hikmah. Malah.. sangat banyak. Bukankah memang baginda Nabi saw di datangkan untuk mengajar kitab dan hikmah ?

Hikmah2 ajaran Nabi Muhammad saw itu sangat wajar dipelajari untuk dijadikan pegangan hidup.


Sekiranya kita ada anak atau cucu, yg mana kita nk pilih ?


Berikan dia ikan atau ajar dia memancing ?

Jika kita diberi tawaran di antara 2 pekerjaan, yg mana 1 kita akan pilih ?  Pekerjaan dgn gaji tetap tapi kurang potensi untuk berkembang menjadi tauke sendiri.. atau pekerjaan dengan pendapatan tidak tetap tetapi sarat dengan peningkatan ilmu bisnez ?

Alhamdulillah.. para guru sangat arif dengan kata2 hikmat di atas. Sebab itulah para guru berpenat lelah mengajar anak2 murid memancing. Mungkin tidak ada guru yg memilih memberi ikan, tetapi semuanya pilih untuk mengajar memancing

SELAMAT HARI GURU.

Comments

Popular Posts